Friday, May 25, 2012 | By: Sebutir Kasih Sejuta Sayang

~Allah Sayang Kamu Melebihi Sayang Aku Padamu~Kisah Benar...

Subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar...



Suatu petang, Akhi sedang merehatkan minda kesempatan ini Akhi ambil untuk ziarah sahabat facebook Akhi sambil menulis atikal di blog kesayang Akhi ini, sungguh tenang hati dengan melihat keindahan alam ciptaan Tuhan, terdetik hatiku : "subhanallah, Allah S.W.T Tuhan Yang Maha Kuasa, Tuhan Yang Maha Bijaksana, bijaknya Allah, kuasanya Allah dapat mencipta semua ini, subhanallah"



"Assalammualaikum...." tiba-tiba chat msg facebook berbunyi..

Akhi menjawab salam, "waalaikummusalam warahmatullahi wabarakatuh"..Akhi tersenyum (#^_^) apabila mengenali si pemberi salam itu, dia adalah sahabatku..



dan memulakan bicaranya, "bolehkah aku bertanya?"



Akhi tersenyum,(#^_^) "silakan"



Dia terdiam seketika, kemudian baharu memulakan menaip msg, "Semasa usia muda, aku ni sangat-sangat jahat..orang kata, kalau nak insaf pun, bertaubat ke, cukup ke setakat itu"



Akhi tersenyum, (#^_^)"Jadi..kamu nak buat apa selain daripada taubat ya Ukhuty?"



Dia terdiam seketika buat kali kedua, "Macam mana kalau aku ni minum arak, mencuri, hisap dadah, berzina dengan ramai lelaki, dan aku juga pernah menggugurkan kandunganku, perlukan aku meminta maaf?"



Akhi  tersenyum(#^_^) "Pertamanya, siapakah diri kamu"



Dia kehairanan dengan soalan Akhi  itu, dia terdiam agak lama berbanding tadi, "apa makna siapa diri aku?"



Akhi tersenyum, (#^_^) "Kamu adalah hamba Allah S.W.T..yang mencipta kamu adalah Allah S.W.T..tugas kita di alam dunia adalah beramal ibadah kepada Allah, itu aje..tak ada kerja lain..



Kalau kita buat kesalahan, membunuh dan sebagainya..maka pohonlah pada Allah..andai ia berkait dengan manusia seperti mencuri, kalau kita tegur dia, kita minta maaf padanya, dan dia menerimanya dengan baik, alhamdulillah..

Kalau dia tidak terima dan menyebabkan hal itu bertambah rumit, bertambah kebencian, maka janganlah tegur dia buat seketika yakni jangan menceritakan kesalahan kita padanya..mohonlah ampun pada Allah S.W.T..



Cukup ke sekadar mohon ampun sahaja? Dia bertanya...

Akhi tersenyum (#^_^).. Allah Tuhan Yang Maha Mengetahui..soal keampunan kita, di terima atau tidak, cukup atau tidak..itu bukan kerja kita, tetapi kerja Allah, hak Allah S.W.T..



Seperti amal ibadah, kita solat, apakah kita akan dapat pahala? tidak, kita tidak tahu apakah dapat pahala atau tidak..kerana bukan kita yang menentukannya, tetapi Allah..yang kita kena tahu, siapa kita..kita adalah hamba Allah..maka tugas kita adalah berusaha menjadi muslim yang beriman kepada Allah, itu aje..simple"



Dia kelihatan mampu tersenyum, (^_^) "Terima kasih ya Akhi, aku akan usaha..sebab apa yang aku buat dulu adalah tidak bermoral langsung..astaghfirullah"



Akhi  tersenyum (#^_^), "alhamdulillah..cuba buka kisah para sahabat Sayyiduna Rasulullah S.A.W..kalau kamu katakan kamu teruk, para sahabat sebelum mereka memeluk Islam, mereka lagi teruk, membunuh, minum arak, berzina, rogol, dan seumpamanya..tetapi mereka bertaubat kepada Allah, mereka kembali kepada Allah..alhamdulillah..



Kemudian, Allah mengangkat darjat mereka menjadi mulia dan tergolongan dalam golongan yang bertaqwa kepada Allah..dan kita juga boleh begitu, insya Allah..mohonlah ampun pada Allah..Allah Tuhan Yang Maha Pengampun"



Dia kelihatan masih muram, dan berkata, "syukurlah, aku risau tentang diri sendiri..hmmm"



Akhi  tersenyum,(#^_^) "Kita ingat kembali kisah jahat kita, kisah jahil kita..ia sebagai panduan kepada kita agar jangan buat lagi..lihat bagaimana Sayyidina Umar sentiasa menangis..kenapa dia menangis? dia menangis kerana mengenangkan kisah sebelum dia memeluk Islam, dia telah membunuh anak perempuannya..tetapi dia tidak jadikan itu sebagai alasan untuk tidak boleh berusaha memohon ampun kepada Allah..tetapi dia jadikan hal itu sebagai panduan, sebagai usaha untuk lebih mendekati Allah..dan kamu juga boleh..insya Allah..amin"



Kelihatannya, dia semakin tenang, "amin"



Akhi tersenyum,(#^_^) "alhamdulillah..Allah telah memuliakan mu ya Ukhuty..



Kita lihat diluar sana, masih ramai yang tidak sedar untuk kembali beriman kepada Allah..masih minum arak, masih berzina, membunuh,buang anak masih membuka aurat dan seumpamanya..tetapi kamu, Allah kurniakan hati yang dapat melihat semua itu dan sedar semua itu adalah salah, maka kamu hendak bertaubat..maka Allah telah memuliakanmu ya Ukhuty, Allah sayangkan kamu..maka hargailah kasih sayang Allah itu kepada kamu"



Dia tersenyum, (^_^)"terima kasih di atas nasihat ya Akhi"



Akhi  tersenyum,(#^_^) "alhamdulillah, segala nasihat, dan kata itu, bukan milikku, bukan dariku..tetapi adalah milik Allah..Allah pinjamkan ia kepadaku..pada diriku, tiada apa-apa pun, semuanya adalah milik Allah..maka ucaplah kesyukuran dan thanks to Allah.."



Dia tersenyum lebar.. (^_____^)



Lalu Akhi menjawap "alhamdulillah, ya Ukhuty, semoga Allah sentiasa bersamamu dengan Iman dan Islam..Allah sayangkanmu, melebihi sayang aku kepadamu"..



(#^_^) Subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..

Allah Tuhan Yang Maha Pengampun



Thursday, May 24, 2012 | By: Sebutir Kasih Sejuta Sayang

~Kisah Pengembaraan Akhi~Kisah Benar....

alhamdulillah..(#^_^)



Syukur kepada Allah S.W.T kerana memberi ni'mat hidup dan ni'mat mampu untuk mengembara mencari langkah ke arah keredhaan Allah S.W.T..



astaghfirullah..(T__T)



Sesungguhnya Akhi teramat hina di sisi Allah S.W.T, maka diri ini mencari bagaimanakah untuk kembali kepada Allah S.W.T di dalam golongan hamba Allah yang mulia dengan Iman di sisi-Nya, insya Allah..amin ya rabbi..wallahua'lam..



Di dalam pencarian itu, Akhi telah dipilih oleh Allah S.W.T untuk mengembara di dalam satu perjalanan iaitu dari Perak ke Pulau Pinang, wallahua'lam..



Subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)



Maka, Akhi menyahut pengembaraan ini dengan berbekalkan ilmu dan pengetahuan yang teramat sedikit, ibarat pemuda yang berjalan di tengah malam dengan hanya memegang satu mancis yang sedikit bernyala..



Segalanya, Akhi serahkan kepada Allah S.W.T kerana segalanya Allah Tuhan Yang Maha Mengetahui, Allah Tuhan Yang Maha Kuasa..



Setelah tiba waktu yang ditetapkan iaitu pada malam sabtu, Akhi telah diizinkan oleh Allah S.W.T untuk menaiki sebuah bas ekspress di sebuah stesyen bas di Perak..



Namun, suatu peristiwa telah berlaku sebelum itu, yakni tiket bas ekspress telah jatuh ke dalam suatu longkang yang besar tiket tersebut hanyut di bawa arus deras..



Namun, segalanya milik Allah S.W.T..Dia yang menganugerahkannya, maka Akhi redha dengan segalanya kerana ia bukan milik Akhi..



Namun, Allah S.W.T mempermudahkannya jua iaitu Pemandu Bas membenarkan jua Akhi menumpang di Bas itu walaupun tiada tiket pada zahirnya..wallahua'lam..syukur kepada Allah S.W.T..



Subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar..(T__T)



Pada hati dan minda Akhi, "wallahua'lam, kejadian itu mungkin suatu kifarah kepada aku yang banyak dosa kepada Allah, astaghfirullah..(T__T)"



Bersangka baiklah kepada setiap ciptaan Allah S.W.T, sesungguhnya segalanya adanya hikmah, dan sesungguhnya hanya Allah Tuhan Yang Maha Mengetahui..(T__T)



Perjalanan Akhi yang hina ini tidak berhenti di situ, sebaliknya di dalam bas ekspress, Akhi duduk bersebelahan dengan seorang gadis yang mana tidak bertudung, namun alhamdulillah, dia memakai baju kurung..



Ketika itu, apa yang bermain di mindaku hanyalah, "apakah perlu aku menukar tempat atau hanya berada di situ sahaja"..



Dan, akhirnya, Akhi memilih untuk berada di situ..



Akhi : "awak ni dari mana?"

Gadis : "sy dari .......(tempat study dirahsiakan), nak balik penang"..




Akhi : "oh, awak ni malay ya?"

Gadis : "eh, awak ni, sy malay la, awk tak nampak ke sy ni malay?"

Akhi : "oh, maaf, sy tak dapat tengok"

Gadis : "kenapa pulak?"

Akhi : "entahlah, mata sy ni nak kena tengok depan je, tak tahu kenapa"

Gadis : "ait, kenapa macam tu pula? takkan mata awak sakit kot, kalau sakit, mesti dah balut"

Akhi : "kalau boleh pilih untuk balutnya, sy dah balutnya"

Gadis : "tak faham, maksud awk?"

Akhi : "ya lah, kalau balut, kan tak nampak pulak nak jalan, tapi tulah, kena tengok depan je lah"

Gadis : "pelik lah awk ni, kenapa awk tak tengok sy masa bercakap?"

Akhi : "awk cantik sangat, kan jatuh cinta pula sy nanti"

terdiam gadis tu..

Akhi tersenyum dan menyambung : "mata sy sihat aje awk, tapi sy risau, kalau sy tengok awk yang cantik ni sekarang, nanti mata sy jadi sakit"

Gadis : "maksud awk?"

Akhi tersenyum : "cuba awk ambil kain ni (kain sebar yang diletakkan atas bahu bagi golongan pondok) dan letak di atas kepala, aircond ni sejuk, tutup sikit muka, biar aircond tak kena"

Gadis itu masih bingung tetapi menurutnya..

Akhi tersenyum : "alhamdulillah, macam ni baru tak sakit mata kalau terpandang awk, sebab tak nampak awk yang cantik ni"

gadis itu terus terdiam dan memalingkan wajah dan jasadnya ke sisi bas..

lama berdiam diri..

kemudian, dia berkata : "apakah maksud awk, mata awk sakit kalau melihat rambut sy ni?"

Akhi tersenyum : "tidak, mata sy akan sakit bila melihat awk seluruhnya"

Gadis : "sy jadi tak faham balik, maksud awk apa sebenarnya?"

Akhi tersenyum : "mata sy sihat dan tak sakit bila melihat gadis atau wanita yang jadi isteri sy, ibu sy, adik-adik sy, kalau awk, kena tutup semua, kenapa? sebab awk halal untuk sy nikahkan"

Gadis : "oh.............."



Akhi terus menyambung : "baiklah, awk, sy bukanlah baik untuk tazkirah ke, ustaz ke, atau seumpamanya..

tetapi awk, cuba awk bayangkan..

kalau rambut awk didedahkan sekarang, jadi nanti di akhirat kelak, rambut dah kena tutup pula..

tetapi kalau rambut sekarang ditutup elok, nanti dapat dibuka dengan selamat di akhirat..

tutup di akhirat tadi adalah tutup dengan kain yang dibakar api neraka..

sy bukan nak takutkan awk, atau nak nasihat ke apa, tapi cuba bayangkan begitu, sy pun tak baik pun, jahat gak, mungkin lebih jahat dari awk"

dia diam aje..

sehinggalah sampai ke jambatan pulai pinang..sebelum sampai stesyn bas sungai nibong..

dia berkata : "terima kasih awak (sambil mahu membuka kain tadi)"

Akhi : "eh, jangan buka, awk ambil aje kain ni, hadiah dari sy, pakai selalu ya, insya Allah, nanti di akhirat, kepala sejuk aje, dan tutuplah seluruh jasad awak ya, kenapa? sebab awk cantik dan wanita adalah sangat istimewa sehinggakan perlu ditutup, dan keistimewaan yang mahal itu hanya boleh diberikan kepada orang tertentu sahaja seperti suami awk"

dia terdiam..

Sampai sahaja di Stesyen Bas sungai nibong..Akhi terus bangun dahulu dan meninggalkannya..

"ya Allah, kurniakanlah nur Iman dan nur Islam kepadanya, amin ya rabb"



wallahua'lam..





Tuesday, May 22, 2012 | By: Sebutir Kasih Sejuta Sayang

~Matematik Sedekah (10-1=19) SubhanAllah~

Jika anda mahu harta yang sedia ada berlipat ganda, sedekah adalah jalan yang terbaik. Kerana Allah juga berfirman dalam Surah Al-An’am ayat 160 yang membawa maksud,

“Barangsiapa yang membawa amalan yang baik maka baginya (pahala) sepulu kali lipat amalnya, dan barangsiapa yang membawa perbuatan yang jahat maka dia tidak akan diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatan yang dilakukannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan).”



Matematik Sedekah oleh Ustaz Yusuf Mansor

Untuk memudahkan lagi pemahaman kita tentang amalan sedekah ini, mari kita bersama menghayati Matematik Sedekah menurut Ustaz Yusuf Mansor. Menurutnya, Allah telah berjanji akan menggantikan wang yang telah kita keluarkan untuk bersedekah. Paling menarik, Allah bukan sahaja menggantikan wang yang telah disedekahkan, tetapi akan menggantikannya sebanyak sepuluh kali ganda dengan nilai yang kita belanjakan. Sebagai contoh mudah, kita mempunyai RM10, lalu kita sedekahkan RM1 kepada seorang budak peminta sedekah. Kita mempunyai baki sebanyak RM9. kita bakal mendapat RM19 dengan janji yang telah Allah buat. Wang yang telah disedekahkan itu telah digandakan 10 kali ganda iaitu RM10. Maka, kita akan mendapat RM19 suatu hari kelak sebagai rezeki yang lain.

Orang yang bersedekah akan memperolehi 5 kebaikan di akhirat iaitu golongan yang bersedekah akan dipayungkan pada hari Qiamat semasa cuaca sangat panas. Selain itu, golongan ini juga akan ringan hisabnya. Mereka juga akan mendapat timbangan amalan kebaikan yang berat. Tambahan lagi, golongan ini akan meniti Titian Sirat dengan lancar dan pantas. Terakhir, golongan ini akan diangkat darjatnya di dalam syurga.

Inilah rahsia sedekah yang tidak diketahui oleh ramai orang. Dengan memberikan sedikit kesenangan kepada orang lain melalui bersedekah, kita akan memperolehi manfaat yang tidak ternilai. Dengan niat memberi sedekah untuk menyenangkan bebanan orang yang memerlukan, tanpa disangka dengan kebaikan itu Allah telah memanjangkan umur kita, menolak bala dan bencana selain membuatkan kita menjadi lebih kaya.



ღ~Semanis Cinta Semalam~ღ

Abang Isman memaklumkan pada Najiha bahawa seorang tetamu istimewa akan datang ke rumah untuk makan malam bersama-sama. Bermakna Najiha perlu pulang awal ke rumah untuk membantu Kak Mira menyediakan juadah makan malam.

"Ima, kamu pastikan tempahan pelanggan disiapkan pada waktu yang ditetapkan, " arah Najiha kepada pembantunya.

"Sudah. Akak”..jawab pembantunya. Kamu cuba tanya sekiranya ada apa-apa masalah dengan baju barunya itu. kakak hendak pulang awal hari ini. Ada hal keluarga, "pasan Najiha.

"Baik kak."Ima akur. Tumpuan Najiha agak berkurangan hari itu kerana hatinya masih tertanya-tanya siapakah tetamu istimewa dimaksudkan Abang Isman. Sesudah memastikan segala urusan diserahkan pada Ima dan Suraya, Najiha bergegas pulang.

" Kak Mira, siapakah yang hendak datang makan malam bersama kita malam ni?" soal Najiha cuba mencari maklumat.
"Bukannya makan malam dengan kita tapi hanya Abang Isman seorang saja,"seloroh Kak Mira.

"Bukankah dia datang jadi tetamu rumah kita mestilah makan bersama keluarga kita," Najiha membalas.

" Jikalau tetamu itu lelaki, kamu hendak makan bersama?"Kak Mira bertanya.

"Jika kakaklah malu, nanti mesti kawan Abang Isman kata hendak mengurat dia ker atau saja nak tayang muka supaya nanti tersangkut hati. Hish, malu muka kalau orang sangka kita macam tu, " ujur kak Mira sambil mencebir mukanya ke muka Najiha tanda berseloroh tetapi tegas. Kak Mira terus membersihkan ikan tenggiri untuk dimasak kari mamak.

"Kak Mira, siapa yang hendak datang sebenarnya?" Najiha menyoal Kak Mira dengan nada memujuk.

"Kawan Abang Isman kamulah,"jawab kak Mira ringkas.

"Ya lah,takkan tak tahu lelaki atau perempuan?" Najiha membalas.

"Kakak kenalkah orangnya?" Najiha masih cuba mengorek kerana menyangka kakaknya menyembunyikan siapakah yang akan menjadi tetamu istimewa mereka malam nanti.

"Najiha, kakak pun tak tahu malah tak kenal pun. Abang Isman kamu tu tak beritahu kakak siapa yang ingin dibawanya," bentak Kak Mira, agak marah dengan sikap Najiha yang dirasakannya cuba memaksanya membocorkan rahsia.

"Siapakah agaknya?"hati Najiha berkata. Setelah selesai memasak Najiha membersihkan diri. Dia berteka teki sendirian tentang tetamu yang bakal mengunjungi Abang Isman.
****
"Tik!Tik!,"Sms diterima. Najiha membaca mesej yang baru diterimanya.Dia membaca beberapa kali namun ayat yang sama muncul.

" Aku tidak dapat meneruskan perhubungan kita. Aku bakal ditunangkan." Mesej ringkas namun meruntun hati seorang wanita. Najiha terkedu lalu terduduk, air mata terus memecah benteng alisnya. Hatinya remuk bagai kaca terhempas tidak terdaya lagi, pandangannya jadi kelam lalu dia terjelepok tersungkur di atas lantai yang beralaskan karpet baldu.

Dirasakan kepingan dinding-dinding mengejeknya. Begitu juga bantal-bantal dan barang perhiasan di dalam biliknya lebih-lebih lagi setiap hadiah sebagai tanda cinta kasih dan tanda setia terhadap cintanya. Semuanya dirasakan seolah-olah mengejek.

"Benarkah bait-bait ayat yang dihantar oleh Rizlan?" dia masih tidak mempercayainya. Air mata mula bercucuran mengalir dari kelopak mata. kaki tangannya makin sejuk apabila mendengar khabar itu. Langkahnya longlai dan dia terjelepok jatuh di sisi katil.

"Engkau kejam Rizlan, kejam!"Najiha berkata.

"Sampai hati engkau meninggalkan aku setelah menyatakan janji setiamu terhadap aku," esakan Najiha semakin kuat. Najiha mengoyakkan gambar dan membaling cincin pemberian Rizlan ke lantai.

********

"Najiha!Masih belum bersiap lagi?" ketukan di pintu kedengaran.

" Saya baru selesai sembahyang," Najiha menyahut panggilan Kak Mira. Kini Najiha mula mengakui kata-kata arwah neneknya bahawa Kak Mira memang seorang yang berhati mulia. Tidak pernah kedengaran perkataa yang tidak manis didengar terpacul dari mulut Kak Mira. Walaupun pernah dikhianati oleh adik-beradinya, Kak Mira tidak pernah berdendam. Kehadiran adik-beradiknya ke rumah tetap dilayani dengan baik.

" Tetamu sudah hampir sampai ke rumah. Mari tolong kakak hidangkan makanan," pesan Kak Mira

"Baik kak."sahut Najiha dari dalam bilik. Kain sembahyang hadiah hari jadi dari ibunya beberapa tahun lepas dilipat dengan baik dan diusap-usap sambil menciumnya. Memori bersama ibu menerjah ingatannya semakin menebal setiap kali mencium kain sembahyang itu, hanya itu peninggalan ibu yang paling bererti buatku wahai ibu, ianya akan ku jadikan permulaan jalan-jalan yang ibu cita-citakan untukku, anak solehah yang sentiasa mendoakan ibubapa. Ibu, aku harap ibu sejahtera sesejahtera Ibu Sumayyah yang dihadiahkan anaknya shahid mempertahankan iman, walaupun aku tahu, aku tidak seperti Sumayyah, aku hadiahkan ibu sebeban dosa derhaka untuk teman di alam barzkh. Maafkan aku ibu, "Najiha berbicara sendiri sambil bercucuran air mata melimpahi pipi.



Sesudah memastikan pakain sempurna, Najiha melangkah ke dapur untuk membantu Kak Mira.

" Mengapa mata kamu merah dan bengkak? Menangis?"soalan Kak Mira mnegejutkannya. Najiha tidak menyahut. Diam.

"Sabarlah dengan setiap dugaan yang kamu lalui. Setiap orang yang beriman tidak dikatakan beriman sehingga diuji imannya dan semua ini adalah sebahagian daripadanya,"pujuk Kak Mira.

"Inilah namanya kehidupan, setiap yang hidup pasti kembali kepadanya," tambah Kak Mira lagi.

"Kakak, kenapa ibu pergi terlebih dahulu? Saya tak ada tempat lagi menumpang kasih. Saya tidak sempat membalas jasa dan menjaganya dengan titik peluh saya sendiri," soal Najiha kepada Kak Mira.

"Itulah Tuhan, dia memanggil pulang sesiapa saja yang dikasihinya walaupun kita terlalu menyanyanginya kerana hanya dia saja mengetahui hikmahnya di sebalik kejadian di dalam hidup ini. Kita semuanya menumpang kasih, hanya Tuhan saja yang mampu memberi kasih sayang yang paling sempurna melebihi ibu kita sendiri. Untuk itu, harta yang ada pada kita hanyalah doa padaNya, ilmu yang manfaat kita sampaikan untuk kebaikan kepada umat ini dan sedekah yang ikhlas tidak boleh diungkit. Itu semua sudah mencukupi bagi mereka. Mereka tidak menginginkan harta benda tetapi itu saja di samping kita tinggalkan apa yang ditegah dan amal apa yang disuruh. Ia dinamakan anak yang taat di sisi Tuhan," jawab Kak Mira panjang lebar.

"Mira, tetamu kita sudah sampai. Tolong siapkan hidangan," muncul Abang Isman.

"Baiklah, bang," Kak Mira menjawab. Najiha membantu Kak Mira yang nampaknya agak kalut. Selepas peralatan tersedia, Kak Mira memanggil Abang Isman untuk mempelawa tetamu yang datang menikmati makan malam. Najiha berlalu ke biliknya. Dia tidak bersedia hendak bertemu dengan sesiapa jua pada malam itu. Biarlah Kak Mira dan Abang Isman saja melayani tetamu mereka.

*************************

Najiha tiba-tiba teringatkan zaman kanak-kanaknya. Rizlan, nama yang sangat dibenci satu ketika dahulu. Tetapi rupa-rupanya Rizalan memang menyukainya sejak kecil lagi. Sebab itulah dia suka mengusik Najiha apabila ada saja peluang. Peristiwa yang tidak dapat dilupakannya tiba-tiba mengusik jiwanya. Pada masa itu, guru-guru di sekolah nampanya sangat sibuk kerana sukan tahunan bakal diadakan dalam masa beberapa hari lagi. Najiha dan Azura yang sekelas cuba membantu Cikgu Haiza membungkus hadiah-hadiah untuk disampaikan kepada para pemenang pada hari tersebut.

" Kamu asingkan hadiah untuk acara sukan yang berlainan, " arah Cikgu Haiza. Beberapa pelajar lain turut membantu dan Cikgu Haiza mahu hadiah yang siap dibalut disimpan di bilik guru.

"Selepas kita menyimpan hadiah-hadiah ni, kita beli mee goreng. Aku lapar," ajak Najiha.

" Aku pun begitu. Nampak gayanya itu Rizlan. Apa hal dia datang ke mari?" Azura kenal kelibat Rizlan itu.

"Malas aku nak melayan dia. Jahat. Suka menganggu aku,"Najiha menjuihkan bibirnya.

" Siapa yang tak mengenali Rizlan? Dia memang suka menyakat pelajar-pelajar perempuan. Tetapi dia ringan tulang, sebab itu cikgu melantik dia sebagai penolong ketua darjah,"Azura seolah-olah mempertahankan Rizlan.

"Aku memang menyampah melihat muka dia. Apabila terserempak dengan aku, mesti dia mengejek aku dengan Azman,"Najiha meluahkan ketidakpuasan hatinya. Rizlan semakin menghampiri mereka berdua.

"Tersengih-sengih seperti kerang busuk,"Najiha mendengus.

"Najiha, aku minta maaf di atas peristiwa kelmarin," Rizlan menegur dengan penuh sopan. Mereka berdua berpandangan. Aneh perlakuan Rizlan hari ini.

"Sebenarnya, aku benar-benar menyesal kerana menyakiti hati engkau,"wajah Rizlan memohon simpati.




"Engkau selalu menganggu Najiha. Itulah balasanyya kerana menyakiti hati orang," Azura merujuk peristiwa Rizlan dibaling pasir oleh Najiha.

"Kalau engkau sudah insaf, aku setuju berdamai dengan engkau," Najiha menerima permintaan Rizlan. Azura tersenyum melihat mereka berdua sudah berbaik semula.

"Sebagai tanda penghargaan, aku nak beri engkau hadiah ini," Rizlan menghulurkan sekotak hadiah kecil.

" Apa yang engkau lakukan ini?Jangan susahkan diri engkau ," Najiha mengelak dari menerima hadiah itu.

" Tidak mengapa, aku ikhlas," Rizlan bersungguh-sungguh menghulurkan kotak itu.

" Ambillah, Najiha,"gesa Azura.

' Baiklah. Terima kasih," Najiha akur.Rizlan nampak gembira.

"Aku nak tolong Cikgu Zakiah membawa alat-alat sukan ke dewan,"Rizlan bergegas beredar dari situ.

"Tengok Rizlan tu, tahu kesilapannya. Janganlah terlalu sombong dengannya lagi, " Azura nampak gembira. Mereka dengan segera menuju ke kantin untuk membeli mee goreng Makcik Azizah.

"Engkau nak makan apa?" Najiha bertanya.

"Aku nak makan nasi lemaklah. Sudah lama tidak memakannya.,"Azura membalas. Sesudah mereka berdua membeli makan masing-masing, Najiha menuju ke meja yang berhampiran dengan taman mini sekolah mereka.

"Apa kata engkau buka hadiah pemberian Rizlan? Teringin pula aku nak melihantya," ujar Azura sebaik saja Najiha duduk.

"Baiklah,"ujar Najiha seraya membuka bungkusan hadiah pemberian Rizlan itu.

Azura seolah-olah tidak sabar lagi untuk melihat apakah yang dihadiahkan Rizlan. Aneh juga sikap Rizlan kali ini kerana memberi hadiah kepada Najiha.

"Mungkin dia benar-benar ikhlas,"detik hati Azura. Sebaik saja kotak kecil itu dibuka,Najiha menjerit dan bingkas bangun sambil menangis.

"Mengapa Najiha?" Azura bertanyakan Najiha.

"Cacing!!!!!!Ada banyak cacing dalam kotak itu," jawab Najiha dari jauh. Azura mengambil kotak tersebut dan sebaik sahaja terlihat beberapa ekor cacing didalamnya, Azura juga berlari mendapatkan Najiha.

""Aku nak mengadu pada Cikgu Idris. Memang Rizlan jahat," Najiha tidak sanggup melihat cacing-cacing di dalam kotak kecil pemberian Rizlan itu.Najiah dan Azura berlari ke arah bilik guru dan mujurlah guru kelas mereka berada di situ.

"Cikgu.... Rizlan mengusik saya lagi," adu Najiha kepada Cikgu Idris.

" Mengapa?Apa yang berlaku?"soal Cikgu Idris.

' Dia memberi saya hadiah tetapi rupa-rupanya dia melatakaan cacing-cacing di dalam kotak itu," terang Najiha, masih dalam keedaan cemas.

"Apa sudah jadi dengan Rizlan ni? Tak habis-habis mengusik orang. Tunjukkan kepda Cikgu kotak tersebut,' Cikgu Idris bangun dari kerusinya dan mengekori Najiha ke tempat makan tadi. Kotak hadiah dari Rizlan masih ada di atas meja. Cikgu Idris melihantya dan mengambil sekeping kad yang terselit di dalamnya.



"Terimalah hadiah ikhlas dari aku, keluarga cacing buat teman hidup kamu," Cikgu Idris membaca kata-kata Rizlan yang terukir di atas kad itu. Azura menahan ketawa dan muka Najiha kemerah-merahan menahan geram. Cikgu Idris mengeleng-gelengkan kepalanya.

"Nanti cikgu uruskan perkara ini,"ujar Cikgu Idris seraya mengambil kotak itu. Najiha dan Azura hanya berdiam dan mereka berharap Cikgu Idris mengambil tindakan sewajarnya ke atas Rizlan.

"Aku tak mahu makan mee goreng ini. Geli.... Tak ada selera nak makan lagi," Najiha menolak pinggan mee gorengnya. Tiba-tiba Najiha tersenyum dengan kenakalan Rizlan. Tetapi memang benar kata-kata Azura bahawa Rizlan seorang yang ringan tulang dan benar-benar bertanggungjawab. Sebab itulah apabila dewasa, Najiha tidak dapat menolak daripada menerima bingkisan cinta dari Rizlan yang kini bergelar akauntan.

Tetapi dia berasakan sungguh kecewa apabila cinta yang mula dibajainya tiba-tiba layu di tengah jalan.

Impian untuk hidup bersama hancur berkecai. Memang dia kecewa dengan tindakan Rizlan yang tiba-tiba sahaja memutuskan hubungan mereka semata-mata dia hendak ditunangkan. Begitu rapuh cinta Rizlan terhadapnya. Dia tidak akan berdiam diri kerana begitu terasa dirinya dipermainkan. Dia sedang merancang apa yang patut dilakukannnya untuk mendapatkan cerita sebenarnya.

Sedang Najiha asyik melayani perasaan yang sedang sugul sejak tadi, terdengar ketukan di pintu. Kak Mira muncul.

"Najiha, Abang Isman panggil. Dia hendak perkenalkan tetamu kita kepda kamu," ujar Kak Mira, tersenyum.

"Malaslah saya hendak berkenalan dengan orang tu,"jawab Najiha malas.

"Janganlah begitu. Tetamu datang ke rumah, kita mesti melayaninya dengan baik," pujuk Kak Mira.Najiha mendiamkan diri. Kak Mira menuju ke arah Najiha dan menarik tangannya. Najiha terpaksa menurut kehendak Kak Mira. Walaupun hatinya sedang dirundung duka, tetapi kerana menghormati Abang Isman, Najiha menurut sahaja.

"Najiha, abang hendak perkenalkan kepada tetamu kita ini," kata Abang Isman apabila melihat wajah Najiha muncul. Najiha membatukan diri. Hanya menunggu tindakan Abang Isman seterusnya. Tetamu itu duduk membelakangkan Najiha.

"Perkenalkan ini kawan abang," Abang Isman memperkenalkan tetamu itu. Najiha masih berdiri tegak serta tunduk tanpa sebarang reaksi. Dia masih terlalu sedih dengan berita yang diterimanya sebentar tadi.

"Sebenarnya, tetamu kita ini hendak melihat wajah bakal isterinya..Dia datang hendak merisik," kata-kata Abang Isman membuatkan Najiha tergamam.

"Apa yang sedang berlaku ini?Saya tak faham. Saya tidak pernah bersetuju untuk.."tiba-tiba Najiha terhenti dari berkata-kata.

"Rizlan....... apa yang engkau buat di sini?"Najiha terkejut apabila tetamu itu memalingkan muka ke arah Najiha. Tetamu itu tersenyum.

"Engkau tidak bersetuju untuk apa?" tanya Rizlan kembali.

" Tak ada apa-apa,"suara Najiha tergagap.

"Najiha,kamu kenal dengan dia?"Abang Isman pula tergamam. Kak Mira mencuit tangannya. Masing-masing tidak faham apa yang sedang berlaku.

"Ya bang, saya mengenali Najiha sejak kecil lagi, " terang Rizlan yang pada pandangan Najiha sungguh kacak dengan kemeja warna merah hati itu.

"Engkau kata bakal ditunangkan?Mengapa engkau ke sini?"Najiha masih keliru.

"Memang betul. Aku Aku bakal ditunangkan dan malam ini aku hendak melihat wajah bakal isteriku yang memang direstui ibubapaku.



Thursday, May 17, 2012 | By: Sebutir Kasih Sejuta Sayang

Gambar Eksklusif Rumah Nabi Muhammad SAW dan Khadijah di Mekah

Gambar Eksklusif Rumah Nabi Muhammad SAW dan Khadijah di Mekah



Ini adalah foto Rumah Nabi Saw dan Sayyidah Khadijah r.ha, tempat mereka berdua tinggal selama 28 tahun.

Nabi Muhammad SAW ialah manusia yang paling mulia dan paling berpengaruh sepanjang zaman. Baginda hidup di tengah-tengah masyarakat negeri Arab ketika itu dengan penuh kesederhanaan. Baginda yang berakhlak mulia dan tidak pernah letih membimbing umat agama Islam ini hidup bersama isteri tercintanya Khadijah r.ha di rumah yang sederhana. Di bawah merupakan gambar eksklusif rumah Nabi Muhammad SAW dan isterinya Siti Khadijah di Mekah sebelum Nabi berhijrah ke Madinah.


Di atas ini gambar sisa runtuhan rumah Nabi Saw & Sayyidah Khadijah r.ha yang dilihat lebih dekat.


Gambar di atas ini adalah runtuhan pintu masuk ke kamar Rasul Saw di rumah Sayyidah Khadijah r.ha

Di atas ini adalah Gambar runtuhan tempat Sayyidah Fatimah r.ha, puteri kesayangan Rasulullah Saw dilahirkan.

Gambar di atas adalah sisa runtuhan kamar Rasul Saw dan Sayyidah Khadijah r.ha

Di atas ini adalah gambar runtuhan mihrab tempat Rasulullah saw bersolat.


Gambar di atas ini adalah makam Sayyidah Khadijah r.ha (yang besar) dan puteranya, Qasim (yang kecil) di sudut.
Sember: melayukini.net


~KISAH HARI PEMBALASAN~Hayatilah di mana diri kita saat itu...

KISAH HARI PEMBALASAN.



(SEMUA UMAT ISLAM MESTI BACA DAN BERUBAH !!!!)


 1. Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yg lain.



Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yg tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

 ...

2. Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?”



Tiada siapa yang menjawab.



Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa”.



Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.



3. Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.



4. Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka.



Hiduplah manusia umpama anak pokok yg kembang membesar dari biji benih.



5. Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina.



Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.



6. Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar.



Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa).



Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka - nafsi-nafsi



7. Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya.



Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.



8. Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah Ta’ala.



Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.



9. Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda.



Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka.



Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering.



Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan.



Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing.



Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.



10. Terdapat satu kolam ( حوض ) kepunyaan Nabi Muhammad s.a.w. bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja.



Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya.



Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya.



Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan.



Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun.



Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.



11. Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy.



Mereka ialah:



1. Pemimpin yang adil.

 2. Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

 3. Lelaki yang terikat hatinya dgn masjid.

 4. Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

 5. Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

 6. Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

 7. Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.



12. Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi".



Maka mereka pun pergi mencari para Nabi.



Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah Ta’ala.



Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah saw.



Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.



13. Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad s.a.w. ke hadrat Allah Ta’ala. Lalu diperkenankan doa baginda.



14. Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun.



Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.



15. ‘Arasy ( عرش ) ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah.



Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya.



Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.



16. Kursi ( كرسي ) iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar.



Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang .



Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.



17. Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut.



Lalu dimulakan timbangan amal.



Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab.



Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.



18. Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing-masing.



Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim.



Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.



19. Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad s.a.w., dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat.



Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.



20. Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.



21. Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan.



Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun.



Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

 

22. Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.



23. Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.



24. Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata-kata, kaki akan menjadi saksi.



Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.



25. Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.



26. Syafaat Nabi Muhammad s.a.w. di akhirat :



a. Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.



b. Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.



c. Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.



Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah Ta’ala.



27. Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka.



Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.



28. Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat.



Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka.



Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang.



Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.



29. Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun.



5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun.



Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki.



Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.



30. Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu.



Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya.



999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

 

Rujukan:

 Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-Fathani



Wednesday, May 16, 2012 | By: Sebutir Kasih Sejuta Sayang

~Solat, doa mesti dijiwai~

Solat, doa mesti dijiwai, difahami sepenuh hati supaya diterima
KOMUNIKASI membolehkan penyampaian maklumat antara manusia berada di kutub utara dengan kutub selatan berlaku dalam beberapa saat walaupun dipisahkan jarak beribu kilometer. Interaksi tanpa sempadan ini memudahkan urusan harian manusia yang semakin bijak dan rancak mengurus kehidupan.


Bagaimanapun, manusia sering lupa kepada Yang Maha Pencipta kepada komunikasi dan interaksi. Sesungguhnya alam ini diurus dan ditadbir oleh Sang Pencipta Yang Maha Hebat tetapi manusia lupa untuk berkomunikasi dengan Pencipta.
Jika kita kehilangan telefon bimbit dan tidak dapat mengakses internet pasti hidup rasa kekurangan kerana tidak lagi dapat berhubung dengan ahli keluarga dan rakan yang jauh. Apatah lagi jika kita adalah ahli perniagaan atau pengurus kepada sesebuah organisasi.
Tidak kurang juga ada sebahagian manusia bagai ‘cacing kepanasan’ apabila tidak dapat berkomunikasi di laman sosial dunia internet atau tidak dapat menghantar pesanan ringkas (SMS). Era globalisasi tidak dapat memisahkan manusia dengan peralatan komunikasi.

Namun, manusia yang tidak pernah cuba mengenali kepentingan komunikasi dengan Tuhan Pencipta Sekalian Alam akan berasa ‘tidak apa’ apabila lewat atau terus meninggalkan komunikasi dengan Allah Taala yakni melalui doa dan solat.

Berapa ramai antara kita merasakan kepuasan selepas mengadu dan berkomunikasi dengan Allah Taala? Paling malang apabila solat dan doa dibuat sebagai kelaziman fizikal saja tetapi tidak terkesan oleh rohani.

Maka tidak hairan jika orang yang bersolat tapi masih berbuat kejahatan dan kemaksiatan. Bacaan dalam solat tidak difahami maknanya dan doa pula jika dibuat secara berjemaah hanya diaminkan mengikut imam.
Doa bahasa Arab dan ramai yang memang tidak faham langsung. Alangkah baik berdoa dalam bahasa Melayu dengan penuh penghayatan dan pengharapan kerana ia lebih berpotensi dimakbulkan Allah.

Maka, muncullah rungutan sudah penat berdoa tapi Allah tidak memakbulkan, walhal bagaimana doa mahu diperkenankan sedangkan hati dalam keadaan tidak bersungguh-sungguh dan lalai.


Allah berfirman bermaksud: “Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina dina.” (Surah al-Mu’min, ayat 60)

Apabila seseorang hamba berkomunikasi dengan Allah tetapi tidak difahami dirinya mengenai apa yang diperkatakan itu, ia ibarat meminta tolong dengan orang di depan tetapi kita tidak menyebut namanya.

Apakah orang itu akan menolong? Namun Allah tidaklah bersifat seperti sifat manusia kerana Allah Maha Mengetahui perihal setiap hambanya melebihi apa yang diketahui hamba itu sendiri. Cuma, Allah ingin melihat usaha hamba-Nya walau Dia tahu keperluan hamba-Nya.

Oleh itu, jika kita pernah kegelisahan apabila kehilangan telefon dan tidak dapat berhubung dengan rakan, periksa diri semula pernahkah atau selalukah kita merasai kegelisahan apabila kurang berdoa kepada Allah atau apabila terlewat menunaikan solat?

Jadikan pengaduan segala permasalahan kita walau sekecil-kecil masalah terlebih dulu kepada Allah sebelum kita mengadu kepada manusia kerana sesungguhnya Dia telah menciptakan jalan penyelesaian dan kesembuhan.

Kita juga sering lupa melihat Dia mendatangkan pertolongan dan jalan keluar melalui sebab manusia lain lalu menyebabkan kita terus lupa kerana menyangka manusia jugalah yang membantu bukan meletakkan segala sesuatu atas keizinan Allah.

Daripada Abu Musa al-Asy’ari, beliau menjelaskan: “Ketika kami bersama Rasulullah SAW dalam satu peperangan, tidaklah kami mendaki tanah tinggi, menaiki bukit dan menuruni lembah, melainkan kami meninggikan suara ketika bertakbir.

Kemudian Baginda mendekati kami dan bersabda: “Wahai sekalian manusia, tahanlah diri kamu, sesungguhnya kamu tidak berdoa (menyeru) kepada Tuhan yang tuli (pekak) dan jauh, akan tetapi kamu berdoa kepada Tuhan Yang Maha Mendengar dan Maha Melihat. Sesungguhnya Tuhan yang kamu seru itu lebih dekat kepada seseorang di antara kamu melebihi dekatnya seseorang dari kamu dengan leher binatang tunggangannya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Daripada Anas, bahawasanya Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Allah berfirman, Aku menuruti persangkaan hamba-Ku terhadap-Ku dan Aku akan sentiasa bersamanya jika ia berdoa kepada-Ku.” (Hadis Riwayat Ahmad).