Thursday, March 10, 2011 | By: Sebutir Kasih Sejuta Sayang

Kembali Ke Asalnya


Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:
"Allah Taala menjadikan Adam pada permulaan kejadiannya ialah seperti rupanya di bumi, tingginya enam puluh hasta." 

Setelah dia selesai tercipta, Allah Taala berfirman kepadanya.
"Pergilah kepada kelompok malaikat yang sedang duduk. Dengarkan jawapan mereka menjawab salammu. Begitulah cara kamu dan cara anak cucumu nanti memberi salam (penghormatan)."

Maka pergilah Adam kepada kelompok malaikat itu, lalu diucapkannya salam:"Assalamualaikum" (selamat sejahtera ke atasmu). Jawab para malaikat: "Assalamualaika warahmatullah" (selamat sejahtera ke atas kamu juga dan beroleh rahmat Allah).

Firman Allah: "Setiap orang yang masuk syurga bentuknya seperti Adam. Tingginya enam puluh hasta, sekalipun makhluk kemudian semakin pendek hingga sekarang.”
(Muslim)

Huraian

Allah menciptakan manusia dengan sempurna iaitu diberikan bentuk tubuh yang baik, akal fikiran dan nafsu, kemudian manusia itu sendiri yang menentukan mampu atau tidaknya menggunakan pemberian Allah itu dengan baik. Roh adalah penggerak yang menghidupkan seluruh anggota badan.

Firman Allah yang bermaksud:"Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya, kemudian kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh; maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putusnya " (al Bayyinah:4-6).

Comments
0 Comments
    
    

0 comments:

Post a Comment