Monday, May 9, 2011 | By: Sebutir Kasih Sejuta Sayang

Bersama Kita Renungkan, Rasullullah Di Sebalik Doanya.


Kadang-kadang hati ini tak boleh dibiarkan melalui hari-hari kehidupan tanpa pengisian rohiyah. Makin membatu jadinya. Masihkah kita ingat peristiwa Rasulullah dikejar dan dilemparkan batu oleh penduduk Thaif ketika menjalankan misi dakwah kepada Kabilah Tsaqif?

Peristiwa ini merupakan sejarah awal dalam perjuangan rasulullah yang cukup pahit. Pada saat itu, kaum Tsaqif melempari batu pada baginda s.a.w, sehingga kaki baginda terluka dan kepala baginda juga terluka akibat terkena lemparan batu.


Pada saat kegentiran ini jua, Rasulullah s.a.w berdoa:






Dari doa ini kita boleh lihat betapa beratnya cubaan dan cabaran keatas baginda s.a.w pada ketika ini. Tetapi baginda tetap menghadapi segala penganiayaan dengan penuh sabar dan ikhlas serta langsung tidak menunjukkan rasa berputus asa. 
 

Berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dari Asiyah r.a:
Ia (Aisyah) berkata, "Wahai Rasulullah s.a.w, pernahkah engkau mengalami peristiwa yang lebih berat dari peristiwa Uhud?“ Jawab Nabi s.a.w, “Aku telah mengalami berbagai penganiayaan dari kaumku. Tetapi penganiayaan terberat yang pernah aku rasakan ialah pada hari ‘Aqabah di mana aku datang dan berdakwah kepada Ibnu Abdi Yalil bin Abdi Kilal, tetapi tersentak dan tersadar ketika sampai di Qarnu’ts-Tsa’alib.


Lalu aku angkat kepalaku, dan aku pandang dan tiba-tiba muncul Jibril memanggilku lalu berkata, “Sesungguhnya Allah telah mendengar perkataan dan jawapan kaummu terhadapmu, dan Allah telah mengutus Malaikat penjaga gunung untuk engkau perintahkan sesukamu,“ 
 
Rasulullah s.a.w berkata lagi:"Kemudian Malaikat penjaga gunung memanggilku dan mengucapkan salam kepadaku lalu berkata, “ Wahai Muhammad! Sesungguhnya Allah telah mendengar perkataan kaummu terhadapmu. Aku adalah Malaikat penjaga gunung, dan Rabb-mu telah mengutusku kepadamu untuk engkau perintahkan sesukamu, jika engkau suka, aku boleh membalikkan gunung Akhsyabin ini ke atas mereka." Jawab Rasulullah SAW, “Bahkan aku menginginkan semoga Allah berkenan mengeluarkan dari anak keturunan mereka generasi yang menyembah Allah semata, tidak menyekutukan-Nya, dengan sesuatu pun".


Subahanallah, betapa mulianya akhlak rasulullah s.a.w. Cuba kita bayangkan, ketikamana Malaikat penjaga bukit menawarkan tawaran untuk menempelak kaum ini dengan bukit Abu Qubais dan bukit Ahmar kepada mereka. Namun tawaran ini ditolak oleh baginda, bahkan baginda berdoa : 

Allahummahdii qawmii fainnahum laa ya'lamuun" 
(Ya Allah berilah hidayah kepada kaumku ini, kerana  mereka masih belum memahami tentang erti Islam).

Kita? Sedikit sahaja cacian dan hinaan yang melekat pada pipi perjuangan dakwah kita, terus kita melatah.. Apa salahnya kita hamburkan segala keperitan kita di atas sejadah sebagai tanda betapa lemahnya kita tanpa kekuatan dariNya. Ingatlah, nak berdakwah Islam ni memerlukan kesabaran, kekuatan. Usah kita bicara soal perjuangan jika kita takut akan cercaan dan hinaan. Sekadar mengharap pujian yang melangit pabila membentangkan usaha kita dalam berdakwah dengan penuh riak didada sehinggakan berdebu amalan setelah dibakar segala pahalanya?!

Kadang-kadang bila difikirkan, kita selalu sahaja mendengar sirah-sirah nabawiyah, bacaan kitab haraki segalanya kita khatam, buku-buku pengisian rohiyah sega-galanya kita baca dari muka-kemuka. Tapi mengapa ilmu tak dapat diamalkan jua? mengapa ilmu di dada tak dikeluarkan melalui praktikalnya anggota-anggota jasad yang dipinjamkan Allah?  Allah...


 
  Sebagai renungan bersama..


Thaif.... sebuah kota yang dikelilingi pergunungan yang dingin.
Dahulu, kota ini rasulullah s.a.w pernah diusir dan dilempar batu.
Kini, didaerah ini pula tumbuh subur pohon Zaqqum.
Pohon yang dipenuhi duri yang besar dan tajam.
Dalam surah al waqiah ayat 52,
pohon ini bakal menjadi bahan makanan penguhuni neraka.
Nauzubillahimin zalik!

Comments
2 Comments
    
    

2 comments:

Nur said...

Mashallah rasul allah swt yg baik hatinya....masukan yg baik jua.......

Nur said...

Ingatlah, nak berdakwah Islam ni memerlukan kesabaran, kekuatan. Usah kita bicara soal perjuangan jika kita takut akan cercaan dan hinaan. Sekadar mengharap pujian yang melangit

Firman setuju sekali.....Semangat berdakwah...harus kental

Post a Comment